Mango   17-04-2021 Saat 14:50
#1
Bu kısmı çok iyi anlamanızı istiyorum, çünkü “programlama”nın temellerinden en önemli konu diyebiliriz. Burayı anlarsanız, gerisini de çok rahat oturtacaksınız. 
dizi[0] = 5; 
dizi[1] = 10;


İlk dizimiz(0) için 5 değerini verdik. İkinci dizimiz için 10, üçüncüsü(2 numara) için de 20. Bunun anlamı şu, biz artık istediğimiz yere dizi[2] yazdığımızda bunun anlamı 10 olarak karşımıza çıkacak. Yani 2. dizimin değeri kaçtı acaba? diye tekrar tekrar bakıp test etmek yerine, direkt olarak adını yazacağız ve değerini kendisi bulacak. Bu olay pawn’da ve kodlamada oldukça önemli. Çünkü değerler zaman zaman değişebilir.

Örneğin, SAMP sunucunuzda bir üyenin başlangıç parası olarak 500 dolar belirlediniz. Ve sistemlerin bir tanesi kıyafet satın alma. Kişi kıyafet satın almaya gitti ve 50 dolarlık kıyafet seçti. Adamdan parayı eksiltmek için 500-50 değil, dizi[1] – 50; yapmanız yeterli olacak. Yani bu sayede güncel olarak para değerini sürekli tutmuş olacaksınız. Biz şu an temel değer olarak dizi[0] = 5; dedik ama, bu 5 sayısı yazacağımız çeşitli sistemlere göre değişebilir. Yani kişi 500 doların üstüne her para kazandığında yeni bir değer alacaktır. dizi[0] oyunun başlangıcında = 500’ken, ilerleyen süreçlerde kişinin para kazanmasına bağlı olarak 5000, 50000 olabilir. Haliyle ondan kesilecek olan para 500- 50 olarak değil, dizi[0] – 50 olarak hesaplanır.

İşte dizi oluşturma, değer verme gibi şeylerin mantığı tam olarak tüm programlama dillerinde budur. Kafanızda sadece “dizi” olarak da tutmanıza gerek yok. Sadece bu kod satırımızda örneğimiz dizi’ydi. Bu y olabilir, X olabilir, Z olabilir, herhangi bir isim de olabilir. para = 50 diye de tanımlayabilirsiniz.


Aşağıdaki koda devam edelim;
    dizi[0] = 5; 
    dizi[1] = 10;
    dizi[2] = dizi[0] * dizi[1];

Oldukça basit bir matematik işlemi gördüğünüz gibi. Yukarıdaki kodun bize söylediği şey şu; dizi[2]’nin değeri, dizi 1 ve dizi 0’ın çarpımıdır. Yani bu ne demek? dizi 0’a en son 5 değeri verdik. dizi 1 ise 10. Dizi 2’yi bulmak için 5 ile 10 çarpılsın. ( * işareti = çarpma) ve sonuç çıksın. Kod tamamen bundan ibaret.

Gelelim son satıra ve bitirelim. Tepedeki kod satırımızda yer alan son alan; 

    printf(“Dizi 1 ile Dizi 2’de bulunan değerlerin çarpımı: %i”, dizi[3]); 

printf demek, sağına koyacağınız parantezin içini ekrana bastır demektir. Yani printf’ in içine yazacağınız her şey kullanıcıya yazı/mesaj olarak gidecektir. 

Örnek: printf(“Tebrikler, 50 dolar kazandınız!”);

Yukarıdaki iletinin bir sistem sonucunda para kazanan kişiye gönderildiğini düşünün. Oyuncunun ekranına yazı yazdırmak/mesaj göndermek için daima printf fonksiyonunu kullanıyoruz Pawn’da ve daha birçok programlama dilinde.  ( Her programlama dilinin bu tür fonksiyonları farklı olabilir)

printf’i anladığımıza göre, geriye sadece %i kaldı. Bu da yine temel programlama prensiplerinden birisidir. %i, sağına yazılacak olan, parantezin ve virgülün ötesindeki değeri alır. 
Yani (“çarpımı: %i”, dizi[3]); dediğinizde, %i = dizi[3] demiş oluyorsunuz. Buradaki % işareti ve sağına gelen “i” sembolü, hemen arkasına yazılan dizi’yi işaret eder ve onu çekip alır. Tüm mantık bundan ibarettir.
İfadeleri İptal Et?
  

Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi