Engin   19-09-2021 Saat 04:25
#1
Krank devir sensörü bir aracın motorunda bulunan en önemli elektronik aksamların başında gelir. Bu sensöre üst ölü nokta sensörü, krank mili pozisyon sensörü, krank mili pozisyon sensörü gibi farklı isimlendirilmeler yapılsa da hepsinin işleyişi aynıdır. Krank devir sensörü bir araçta motorun devir sayısını belirlemede kullanılır. Aracın yakıtından su durumundan ya da arızalarından nasıl haberdar oluyorsak bu sensör sayesinde araç motoru devirinden de bilgimiz olması sağlanır. Eski sistem araçlarda bu durum mekanik olarak ölçülürken yeni sistem araçların çoğunda bu sensör kullanılmaktadır. Peki bu sensörün aracın içindeki görevleri nelerdir, ne işe yarar biraz da bunların incelemesine bakalım.

[Resim: 169694605-10159220140368518-446509267092...1617696306]

Krank mili sensörü motorun anlık devir bilgisini birinci silindirde bulunan pistonun hangi konumda olduğunu, yani krank sensörünün açısal pozisyonunu belirler ve bunu arabanın elektronik kontrol ünitesine bildirir. Bu hareket sayesinde araç hareket halinde hangi konumda ise o şekilde yoluna devam eder. Aracın pistonları 90 derecelik açılarla bu parçaya bağlı konumda ve birlikte çalışırlar. Krank mili sensörünün dönmesi ile aracın pistonları ileri veya geri bir şekilde hareketi sağlar. Araçlarda krank mili sensörü genelde aracın motorunun ön tarafında krank kasnağının arkasında bir dişli üzerinde bulunur. Bazı araçlarda motorun şanzıman tarafı bölgesinde, volan denilen dişlinin arka tarafında bulunan ayrı olan bir dişli üzerinde de bulunur.

Krank devir sensörünün çeşitleri ise şunlardır:

1- Manyetik Tip Krank Sensörü: Her hangi bir voltaj beslemesi söz konusu değildir. Yapısında bulunan doğal bir mıknatıs sayesinde manyetik bir alan değişiminin oluşturmuş olduğu sinyali ECU’ya iletir.

2-Hall Effect (Hall Etkili) Tip Krank Sensörü: Sistem içinde bir voltaj beslemesinden söz edebiliriz. İçinde bulunan yarı iletken bir plaka yardımı ile değişimleri ECU’ya aktaracaktır.

Çeşitleri, görevini irdeledik. Peki aracımızdaki etkisi nedir? Ne gibi arızalar oluştuğunda bu sensörden şüphelenebiliriz?

Krank devir sensörü arıza belirtileri
Krank devir sensöründe bir arıza söz konusu ise araç modeline göre uyarı yapabilir. Gösterge ekranında arıza lambası yanacaktır. Arıza tespit cihazı bağlanıldığı zaman ağırlıklı olarak aşağıdaki hata kodlarını verebilir.

P0335
P0336
P0337
P0338
P0339

Hiç şüphe yok ki hepimizin elinin altında arıza tespit cihazı bulunmuyor. Bu durumda otomobilin bize vereceği tepkimelerden yola çıkıp krank devir sensöründeki arızayı yorumlayabiliriz. Peki bu tepkimeler nelerdir?
  • İlk marş anınızda aracın çalışmaması ya da zorlanarak çalışması gibi bir durumla karşılaşabilirsiniz.
  • Çalıştıktan sonra rölantide beklerken ya da seyir halinde hareket esnasında durduk yere stop edebilir.
  • Çalışıyorken devirde kendi kendine dalgalanmalar oluşabilir.
  • Yakıt düzgün bir şekilde yanmayacağı için egzozdan çiğ gaz atışı buna bağlı olarak da küçük patlamalar ile karşılaşabilirsiniz.

Bu bölümde krank devir sensörü arızalarının nelerden kaynaklı olduğu, araçta arıza belirtilerinin neler olduğunu ve arızaların nasıl anlaşılacağı hakkında bilgi verilecektir: Krank devir sensörü arızalarında söz konusu sensör araç servislerinde volant sensörü olarak da anılmaktadır. Bu sensör motor devrinin krank miline olan pozisyonunu ölçer ve söz konusu pozisyonu motor beynine iletir. Araç beyni, buradan aldığı veriler ile ilk silindirin motor bloğundaki konumunu hesaplar. Bu konum diğer 3 silindirin de konumunun bulunmasını sağlayarak ateşleme ve yakıt sistemlerinin bu konumlara göre doğru olarak çalışmasını sağlar. Bir arıza durumunda bu senkronize hareket bozularak aracın çalışmasında radikal değişimlere neden olabilmektedir. Krank devir sensörü arızalandığında yüksek görülen belirtiler:
  • Motor arıza lambasını yakabilir ya da ateşleme sistemini karıştırabilir bu nedenle araç doğru düzgün çalışmaz hatta bazı zamanlarda araç hiç çalışmayabilir.
  • Araçta motor gürültülü çalışmaya başlar
  • Araçta motor yüksek devirlere çıkamaz
  • Araçta boğulmalar görülür.
  • Araçta marş basar ancak motor çalışmaz.
  • Araç seyir halinde iken stop edebilir. Stop ettiğinde motor soğuyana kadar araç çalışmayabilir.

Bu arızalar sensör bozulduğunda görülen arızalardandır. Tam olarak arızayı öğrenmek için aracınızı arıza tespit cihazınıza bağlanması gerekir. Motor beyni tüm arızaları kaydeder. Aracı cihaza bağladığımızda hangi parçada arıza var çok net şekilde öğrenile bilinir.

Kaynak: Otolye.com
İfadeleri İptal Et?
  

Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi